نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4506
-
الف
+

معرفی فلم هایی با موضوع اعتیاد در سینمای ایران +تصاویر

در این گزارش مروری بر مهمترین فلم های سینمایی ایران درباره اعتیاد خواهیم داشت.

به گزارش آی فیلم 2، اعتیاد همواره یکی از مهمترین معضلات در جهان است و همیشه یکی از سوژه های ناب برای فلمسازان و کارگردانان بوده است.

پرداختن به موضوع اعتیاد در سینمای ایران از ساله ها قبل وجود داشته و به دلیل اهمیت این موضوع کارگردان های بسیاری به فکر ساخت فلم هایی با این مضمون افتادند.

به بهانه روز جهانی مواد مخدر برابر با 26 جون در ادامه این مطلب به معرفی فلم هایی پرداخته ایم که در سینمای ایران با موضوع اعتیاد ساخته شده اند.

«تاراج» ساخته «ایرج قادری»

«تاراج» محصول سال 1363 یکی از خاص‌ترین فلم ‌ها درباره اعتیاد است که به موضوع قاچاق مواد مخدر می پردازد و کرکتر «زینال» که نقش آن را «جمشید هاشم‌پور» بازی می کرد هنوز هم در ذهن مردم حضور دارد.

در این فلم «احمد» مأمور ریاست مبارزه علیه مواد مخدر، یک قاچاقبر سابقه‌دار تحت نام «زینال بندری» را بازداشت می‌کند و به چنگ قانون می‌سپارد.

زینال از طریق پرداخت رشوت به قاضی ، محکومیت خود را از اعدام به چند سال حبس تبدیل می‌کند و پس از چندی به‌دلیل خوش‌رفتاری، عفو می شود و از محبس رها می گردد. او پس از آزادی بار دیگر کار خود را از سر می‌گیرد، اما یک بار دیگر در جریان یک درگیری خونین، توسط احمد بازداشت می‌شود و . . .

«خون بازی» ساخته «رخشان بنی اعتماد»

یکی از اصلی ترین و پیشروترین فلم های سینمای ایران در بخش اعتیاد «خون بازی» ساخته «رخشان بنی اعتماد» در سال 1385 بود که با موفقیت بسیاری برای وی همراه بود.

خون بازی داستان زندگی دختری معتاد به نام «سارا» با بازی «باران کوثری» را به تصویر می کشد که پسر جوانی آن سوی آبها او را عاشقانه دوست دارد و تا چند روز دیگر برای ازدواج با او به ایران می آید. سارا نمیخواهد خواستگارش ماجرای اعتیاد او را بفهمد و خانواده اش نیز در تلاش هستند تا سارا با ترك اعتیاد از شر گرفتاری كه در آن غرق شده، رهایی یابد.

«خون بازی» ماحصل تحقیقات مفصل بنی‌اعتماد درخصوص اعتیاد است که از ‌سال ١٣٧٤ آغاز کرده بود. 11 سال تحقیقات وسیع و مداوم به خوبی عصای دست بنی‌اعتماد و تیم فلمنامه نویسش برای روایتی واقع‌گرایانه از مقوله اعتیاد شد.

«سنتوری» ساخته «داریوش مهرجویی» 

دیگر فلم تاثیرگذار و مهم در این زمینه «سنتوری» در سال 1385 است که «داریوش مهرجویی» آن را کارگردانی کرده و «بهرام رادان» یکی از بهترین نقش هایش را در آن ایفا کرده است.

سنتوری روایتگر داستان زندگی «علی» نوازنده چیره دست سنتور و آوازخوان محبوب جوانان است که ناگهان در اوج شهرت و موفقیت کنترول زندگی را از دست می دهد و در بند اعتیاد خانمان سوز خود گرفتار می شود...

«مرهم» ساخته «علیرضا داوودنژاد»

«مرهم» فلم دیگری درباره اعتیاد است که به کارگردانی «علی رضا داوود نژاد» سال 1389 ساخته شد.

«مرهم» داستان دختر معتادی را روایت می کند که از خانه فرار کرده و مادرکلانش در جست و جوی او می باشد.

رضا داوود‌نژاد، احترام حبیبیان، طناز طباطبایی، کبری حسن‌زاده، سجاد سپهری، شیرین صفری، محرم موتمدی، سیاوش آقا‌محمدی، مهراد مهرکیش،علی داوود‌نژاد بازیگران شناخته شده این فلم هستند.

«ابد و یک روز» ساخته «سعید روستایی» 

«سعید روستایی» در سال 1394 توانست با فلم «ابد و یک روز» خود را به عنوان یک جوان آینده دار در سینمای ایران معرفی کند.

فلم «ابد و یک روز» ساخته «سعید روستایی» با بازی «نوید محمدزاده» در نقش جوانی معتاد که اطرافیانش را درگیر این معضل کرده است ساخته شد.

این فلم روایت خانواده ای است که درگیر مشکلات مختلفی همچون اعتیاد، فقر، بیکاری و از همه مهم تر، روابط عاطفی میان اعضای فامیل است.

«ابد و یک روز» به خوبی معضل اعتیاد را بین خانواده ها نمایش می دهد و  پرده از آنچه که در زندگی شخصی معتادان می گذرد برمی دارد.

«دارکوب» ساخته «بهروز شعیبی» 

«دارکوب» فلمی به کارگردانی «بهروز شعیبی» و به تهیه‌کنندگی «سید محمود رضوی» محصول سال ۱۳۹۶ است.

این فلم داستان اجتماعی روابط انسانی افراد جامعه را در رو در رویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد روایت می‌کند.

دارکوب داستان زنی معتاد به نام مهسا است که همسرش او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده است. مهسا که به او دروغ گفته شده‌است فرزندش مرده، متوجه می‌شود کودکش زنده است. پی‌گیری‌های این زن برای پس‌گرفتن فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن جدیدش به وجود می‌آورد و ...

«متری شیش و نیم» ساخته «سعید روستایی» 

«متری شیش و نیم» به نویسندگی و کارگردانی «سعید روستایی» و تهیه‌کنندگی «سید جمال ساداتیان» محصول سال ۱۳۹۷ است.

«متری شیش و نیم» داستان تلاش یک مامور پولیس مبارزه علیه مواد مخدر برای پیدا کردن فروشنده بزرگ «شیشه» در تهران است.

در این فلم کارگردان از صدها معتاد واقعی استفاده کرده و صحنه های سیاهی از زندگی این افراد را نشان می دهد تا مخاطب را با آثار مخرب اعتیاد آشنا کند.

این فلم نخستین بار در سی و هفتمین دوره جشنواره فلم فجر به نمایش درآمد و موفق شد برنده سیمرغ بلورین بهترین فلم از نگاه تماشاگران شود.

بیشتر بخوانید:

دانلود فلم «تاراج»

م ح

نظر شما
ارسال نظر